3 stycznia 2022 r. Biuro Rozwoju Miasta Gdańska udostępniło projekt budowlany obejmujący fragment ul. Przytulnej od skrzyżowania z ul. Kartuską do skrzyżowania z ulicami Sympatyczną i Taneczną. Projekt jest realizacją wniosku złożonego przez Stowarzyszenie Wiszące Ogrody w ramach Budżetu Obywatelskiego 2021.

Wniosek został opracowany na podstawie analizy potrzeb mieszkańców naszego osiedla wyrażonych w ankiecie przeprowadzonej przez Stowarzyszenie Wiszące Ogrody jesienią 2019 r. oraz sond i dyskusji na osiedlowych forach w serwisie Facebook.

Chcieliśmy osiągnąć następujące cele:

  1. Uzupełnienie brakujących ciągów pieszych po wschodniej stronie ul. Przytulnej.
  2. Zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i kierowców na tym odcinku ul. Przytulnej poprzez uspokojenie ruchu oraz polepszenie widoczności pieszych przekraczających ulicę.
  3. Budowę nowych miejsc postojowych dla samochodów.

Szczegółowy opis złożonego wniosku jest dostępny na stronie https://swo.gdansk.pl/wp/projekt-w-ramach-budzetu-obywatelskiego-2021/.

Na podstawie wniosku został opracowany projekt budowlany. Założenia projektu zostały konsultowane z jednostkami Urzędu Miejskiego i dostosowane do wymogów przepisów prawa, ograniczeń budżetowych, obowiązujących obecnie w Gdańsku koncepcji dotyczących infrastruktury drogowej, a także innych inicjatyw miasta dotyczących tego fragmentu ul. Przytulnej oraz skrzyżowania z ulicami Sympatyczną i Taneczną.

Poniżej przedstawiamy rezultaty wraz z krótką analizą na ile rezultat spełnia oryginalne założenia.

Projekt zagospodarowania terenu - Dalsze porządkowanie przestrzeni na Wiszących Ogrodach

1. Komunikacja piesza

Wszystkie założenia oryginalnego wniosku zostały zrealizowane. Po wschodniej stronie ul. Przytulnej powstanie ciąg pieszy od skrzyżowania z ulicami Sympatyczną i Taneczną do wysokości wyjazdu na drogę serwisową za blokiem Przytulna 7. Chodnik umożliwi swobodne wysiadanie z zaparkowanych samochodów, a także dotarcie do skrzyżowania.

2. Bezpieczeństwo pieszych i kierowców

Wszystkie założenia oryginalnego wniosku zostały zrealizowane. Bezpieczeństwo pieszych zostanie zdecydowanie zwiększone dzięki tzw. trójkątom widoczności, czyli miejscom bez możliwości zaparkowania samochodów, aby osoby przekraczające ulicę były bardzo dobrze widoczne dla kierujących samochodami. Trójkąty widoczności są znacznie większe, niż w oryginalnym wniosku. Ich wielkość zależy od dopuszczalnej maksymalnej prędkości pojazdów na danym odcinku oraz czasu reakcji kierowców na pojawienie się zagrożenia.

Oprócz tego pojawią się elementy uspokojenia ruchu w postaci wyniesień oraz esowania toru jazdy samochodów. Wyniesienia zostały zaprojektowane w miejscach sugerowanych przejść przez jezdnię, co powinno wyeliminować wszystkie niebezpieczne sytuacje.

Projektowane sugerowane przejścia przez jezdnię nie będą przejściami dla pieszych w rozumieniu przepisów Prawa o Ruchu Drogowym. Nie będzie tam oznakowania pionowego i poziomego. Preferencje mieszkańców są inne: większość wolałaby oznakowane przejścia dla pieszych, na których piesi mają pierwszeństwo nad nadjeżdżającymi samochodami, które są jednoznaczne dla dzieci itd. Jednak w strefie Tempo 30, która obowiązuje na naszym osiedlu, oznakowanych przejść dla pieszych nie tworzy się. Obecne rozwiązanie oznacza, że przekraczać ul. Przytulną będzie można w dowolnym miejscu, jednak pierwszeństwo będą miały samochody. Jedynym wyjątkiem jest kiedy samochód skręca na skrzyżowaniu – wtedy musi ustąpić pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez ulicę, w którą wjeżdża samochód.

3. Miejsca postojowe

Nowych miejsc postojowych jest mniej, niż w oryginalnym wniosku. Wynika to z następujących przyczyn:

  1. Ograniczenia budżetowe. Ze względu na koszty nie wszystkie postulowane miejsca zostały uwzględnione w projekcie. Dotyczy zachodniej strony odcinka od budynku Przytulna 7 do skrzyżowania z ul. Kartuską.
  2. Ograniczenia infrastrukturalne. W oryginalnym wniosku nie uwzględnialiśmy lokalizacji infrastruktury podziemnej. Koszt przeniesienia instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, gazowych itd. jest zbyt duży, aby można było to zrobić w ramach Budżetu Obywatelskiego.
  3. Ograniczenia geometrii jezdni. Budowa niektórych elementów musi być dostosowana do nachyleń jezdni aby nie dochodziło do sytuacji typu gromadzenie się wody deszczowej itd.
  4. Ograniczenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Niektóre miejsca nie mogą być wybudowane ze względu na ograniczenie widoczności pieszych przekraczających jezdnię. Przepisy wymagają określonych wymiarów trójkątów widoczności, odległości od skrzyżowań i wyjazdów z dróg serwisowych.
  5. Obowiązującej w Gdańsku koncepcji budowy wyłącznie miejsc postojowych równoległych do jezdni. Miejsc ukośnych lub prostopadłych można byłoby zbudować zdecydowanie więcej, jednak GZDiZ nie zgadza się na to.

Podsumowując, miejsca postojowe na ok. 2/3 długości ulicy są zaprojektowane jak należy, a pozostała 1/3 długości ulicy wskazana przez projektodawcę to zadanie na kolejne lata.

4. Rondo na skrzyżowaniu ul. Przytulnej, Sympatycznej i Tanecznej

Rondo nie było postulowane w naszym wniosku do Budżetu Obywatelskiego, jest to inicjatywa GZDiZ, która miała być realizowana w podobnym czasie i dlatego prace projektowe dla ronda i dla przebudowy ul. Przytulnej zostały połączone. Rondo jest oczywiście rozwiązaniem mającym zakończyć niejasną sytuację dotyczącą pierwszeństwa przejazdu na tym skrzyżowaniu i wyeliminować kolizje przez wprowadzenie reguły, że pierwszeństwo mają pojazdy, które są już na skrzyżowaniu, a pojazdy wjeżdżające na nie muszą przerwszeństwa ustąpić.

5. Pozostałe informacje

W oryginalnym wniosku chcieliśmy połączyć ciąg pieszy w poprzek ul. Przytulnej z dojściem do usług i sklepów znajdujących się na parterach budynków Przytulna 7, 9 i 11. Rozmawialiśmy o tym z przedstawicielami Wspólnoty Mieszkaniowej Przytulna 9 i 11 starając się wypracować rozwiązanie, które umożliwiłoby łatwe dojście do sklepów od strony ul. Przytulnej jednocześnie spełniając potrzeby mieszkańców wspólnoty.

We względu na rzeźbę terenu (skarpy) oraz istniejące miejsca postojowe nie ma dobrego, prostego rozwiązania. Wraz z przedstawicielami Wspólnoty Mieszkaniowej ustaliliśmy, że po zakończeniu inwestycji na ul. Przytulnej Stowarzyszenie Wiszące Ogrody postara się zebrać środki na zaprojektowanie i wybudowanie dojścia łączącego chodnik po zachodniej stronie ul. Przytulnej z chodnikiem wzdłuż sklepów. Prawdopodobnie przejście będzie miało postać pochylni prowadzącej do miejsca zaprojektowanego do zawracania pojazdów znajdującego się blisko sklepu Carrefour.

 

Projekt ul. Przytulnej - fragment 1

Projekt ul. Przytulnej - fragment 2

Projekt ul. Przytulnej - fragment 3

Projekt ul. Przytulnej - fragment 4

Projekt ul. Przytulnej - fragment 5

Loading